Как с помощью нейросетей менять тон и стиль текста

Алина Сазонова 13 сентября, 2023

 4,350 

Меняем стили с помощью ИИ

Нейросети становятся все более ценными помощниками в работе с текстами. Доверять ИИ написание экспертных текстов рано, но со сменой стиля и тона контента они справляются на твердую «четверку».

Алина Сазонова

Управляет контент-командами, умеет результативно работать с нейросетями, разбирается в самых топовых инструментах для копирайтеров.

Свободно владеет русским и английским, изучает испанский.

В Контентим руководит отделом мультиязычного контента и умеет в условиях жестких дедлайнов собирать и обучать редакции на любых языках. Разрабатывает образовательные продукты для Контентим Education: запустила марафон по ChatGPT и дала буст в профессии более 1000 райтерам.

Нейросети пока не лучшие писатели, но они могут быстро и весьма качественно менять стиль и тон текстов. Проверим, как это можно использовать на примере Chat GPT.

Нейросети — универсальные помощники в работе с текстами. Они пишут, переписывают, переводят, редактируют, готовят краткий пересказ. А еще могут менять стиль и тон, даже подстраиваться под ваш авторский стиль. Отличное решение, когда нужно сделать текст «повеселее» или подать в сдержанном официальном стиле.

Редакцией «Контентим» проверили, как работает эта функция, а также поделились лучшими практиками и промтами.

Базовый промт для генеративных нейросетей, когда вы хотите получить текст, — [инструкция] + [контекст]. Вы задаете, что хотите получить, и добавляете детали. К примеру:

«Напиши пост для LinkedIn о ведущих трендах контент-маркетинга 2023 года» — инструкция.

«Для целевой аудитории маркетологов, редакторов, управленцев и предпринимателей, не длиннее 1000 символов» — контекст.

К этим двум базовым пунктам можно добавить еще один — стиль. Например:

  • academic — академический;
  • analytical — аналитический;
  • argumentative — доказательный;
  • conversational — разговорный;
  • creative — креативный;
  • critical — критический;
  • descriptive — описательный;
  • epigrammatic — афористичный;
  • epistolary — эпистолярный;
  • expository — пояснительный;
  • informative — информативный;
  • instructive — поучительный;
  • journalistic — публицистический;
  • metaphorical — метафоричный;
  • narrative — повествовательный;
  • persuasive — убеждающий;
  • poetic — поэтичный;
  • satirical — сатирический;
  • technical — технический, специализированный.

Если у вас уже есть готовый текст, можно попросить нейросеть переписать его в нужном стиле. Для этого использовать промт «Перепиши этот текст в информативном стиле» — «Rewrite this text in informative style». Вот как это работает.

Для примера возьмем отрывок из нашей англоязычной статьи:

«You see, marketing to a business is waaaaay different than marketing to a consumer. Either way, you’re selling to a human being – but that human will change their decision-making processes depending on whether they’re purchasing for themselves or as a business representative.

In past articles, I’ve written about using emotional hooks, storytelling, simple language, and consumer-centric principles; however, that is mostly relevant to B2C marketing. When an executive is making a business decision and choosing between two products, they likely won’t be swayed by emotional elements – especially if they’re very familiar with marketing tactics. Instead, they’re going to look at the cold, hard facts.

Now, this doesn’t mean that your B2B content marketing needs to be boring! In fact, if your content is bland, boring, or forgettable, it will harm you in the long run, so you still need a solid grasp of how to create engaging texts. You just need to focus a little less on emotions and instead appeal to the reader’s logic».

Попробуем сделать его более формальным и сдержанным. Используем промт «Rewrite this text in academic style». Вот какой результат нам предложил Chat GPT:

«The distinction between marketing to a business and marketing to a consumer is significant. Although both involve selling to human beings, the decision-making processes of individuals differ depending on whether they are making a purchase for personal use or as a representative of a business.

Previous articles have discussed the use of emotional hooks, storytelling, simple language, and consumer-centric principles, which are primarily applicable to business-to-consumer (B2C) marketing. However, when executives make business decisions and choose between products, they are unlikely to be influenced by emotional factors, particularly if they possess extensive knowledge of marketing strategies. Instead, they prioritize objective information and data.

Nevertheless, this does not imply that business-to-business (B2B) content marketing should be dull. On the contrary, if the content is uninteresting, uninspiring, or easily forgettable, it can have detrimental effects in the long term. Therefore, it remains crucial to possess a strong understanding of how to create engaging texts. However, the focus should shift slightly away from appealing to emotions and instead concentrate on appealing to the reader’s logical reasoning».

Получилось достойно!

Смена тона текста в Chat GPT

Теперь посмотрим, как нейросеть справится со сменой тона текста. Используем аналогичный запрос «Rewrite this text in cold tone». Можно выбрать из следующих вариантов или протестировать свой:

  • authoritative — авторитетный;
  • clinical — беспристрастный;
  • cold — сухой, серьезный;
  • confident — уверенный;
  • cynical — циничный;
  • emotional — эмоциональный;
  • empathetic — эмпатический;
  • formal — официальный;
  • friendly — дружелюбный;
  • humorous — забавный;
  • informal — неофициальный;
  • ironic — ироничный;
  • optimistic — оптимистичный.

Возьмем другой отрывок из этой же статьи:

«Thought leadership. If you’re a B2B company that offers highly technical services or unique products, it will benefit you to become an authority in relevant niche topics. As a thought leader, you’ll be able to answer prevalent questions your target audience has. You’ll need copywriters with strong technical knowledge, but it’s well worth it. By answering difficult questions, you’re able to build your image of authority in a specific industry, therefore encouraging your target audience to trust you – and do business with you».

Проверим, могут ли роботы в иронию — попросим «Rewrite this text in ironic tone».

«Oh, how wonderful it would be to be a thought leader in the B2B world! If you happen to offer highly technical services or have unique products, then you absolutely must strive to become an authority in niche topics. It’s a real treat, let me tell you. You’ll need copywriters who possess an impressive amount of technical knowledge, but trust me, it’s worth every penny. By graciously answering all those difficult questions, you can create this illusion of authority in your industry and maybe, just maybe, convince your target audience to trust you enough to do business with you. Isn’t that just the epitome of success?».

Ну что, «зачет» явно заслужил.

Копирование стиля текста в Chat GPT

Стиль текста порой сложно описать одним словом. Особенно если он авторский, уникальный. Можно научить ИИ копировать нужный вам стиль. Рассмотрим два варианта.

Стиль известен

Чат-боту можно задать стиль известного писателя или бренда. «Rewrite this text in style of Jack London» или «Rewrite this text in style of Apple». Возьмем отрывок:

«Once you’ve gathered traffic to your blog, you want visitors to take the next step – entering contact details to learn more about your company. One great way to nurture readers down the B2B sales funnel is by offering a «next step» – perhaps a White Paper, eBook, demo, or webinar that’s related to the content they just read.

However, writing a CTA button for «next steps» is more difficult than it seems! Writing generic text like «Sign up to download an eBook on xxxxxx» simply won’t cut it. Where’s the creativity? Where’s the pull? Instead, you need to create a compelling case for your downloadable content – just because it’s free doesn’t mean the reader will want it».

Посмотрим, как бы его написали в корпорации Apple (по мнению нейросети):

«Once you have amassed an influx of visitors to your blog, your aim is to inspire them to take the next stride – by providing their contact details to delve deeper into the wonders of your company. One exceptional approach to guide readers along the B2B sales journey is by presenting a captivating “next step” – perhaps a White Paper, eBook, demonstration, or webinar that harmonizes with the content they have just absorbed. However, crafting a compelling call-to-action for these “next steps” is more intricate than it may appear! Merely penning generic text such as “Sign up to download an eBook on xxxxxx” will simply not suffice. Where is the ingenuity? Where is the allure? Instead, you must forge an irresistible case for your downloadable content – for even if it is complimentary, it does not guarantee that the reader will yearn for it».

Получилось узнаваемо — риторические вопросы, восклицания, другая структура предложений.

Стиль ваш авторский

Высший пилотаж — научить нейросеть копировать ваш авторский стиль. Подберите текст, максимально похожий на тот, что вы хотите получить в результате. Если нужен email, отправляйте email. Причем не формальный — отписку — а «живой», отражающий ваш стиль.

Чтобы получилось максимально похоже, введите такой промт «Write a [text] about [topic] in the style of the provided example, capturing its tone, voice, vocabulary, and sentence structure». И вставьте свой пример.

Проведем эксперимент — попробуем скопировать стиль нашего автора Виктории Майкл. Этот отрывок написала она:

«Content marketing is incredibly powerful – it increases your brand’s authority, improves social media engagement, boosts your organic search traffic, skyrockets your conversion rates; the benefits are endless. But content marketing for some industries can be fairly challenging.

Compelling web content is easier to create for, say, the pet care industry – in which you can publish entertaining stories, pull on the heartstrings of pet owners, publish «interviews» with cute dogs on your company’s Instagram page and so on. In an industry like fintech, on the other hand… well, you have to get a little creative, or else you will quickly lose the reader’s interest».

Используем промт «Write a text for a blog about choosing smartphone in the style of the provided example, capturing its tone, voice, vocabulary, and sentence structure». Вот что получилось:

«The world of smartphones is a vast and ever-evolving landscape, where innovation and technology intertwine to create devices that revolutionize our lives. Choosing the perfect smartphone can be a daunting task, especially when faced with a plethora of options and features to consider. But fear not, for we are here to guide you through this intricate journey.

In the realm of smartphones, where cutting-edge technology reigns supreme, finding captivating content can be quite a challenge. Gone are the days of simple comparisons between screen sizes and camera resolutions. Today, we delve into a world of AI-powered processors, facial recognition technology, and augmented reality capabilities. It is in this fast-paced industry that creativity becomes paramount».

Напишите в комментариях, получилось скопировать стиль, или нет?

В заключение

Нейросети становятся все более ценными помощниками в работе с текстами. Доверять ИИ написание экспертных текстов рано, но со сменой стиля и тона контента они справляются на твердую «четверку». Если нужны отличные результаты, обращайтесь к нам. Доверим вашу задачу опытным авторам и редакторам.

Подписывайтесь на наш Telegram-канал

Носители языка делятся интересной и ценной инфой про международный контент – его традиции, тренды, правила – для тех, кто работает над SEO продвижением на иностранных рынках